Astell & Kern Kann Alpha – Tackelt zonder vrees elke hoofdtelefoon

De dagen dat iedereen een iPod op zak had, liggen ver achter ons.  De smartphone vervult voor de meesten de rol van muziekspeler  voor onderweg – en dat is prima. Maar dat gaat niet voor iedereen op. Een smartphone blijft een compromistoestel dat zeker niet audiokwaliteit op de eerste plaats zet. Daarom dat hoogwaardige muziekspelers zoals die van Astell & Kern nog altijd een ding zijn.

VOOR ALLE HOOFDTELEFOONS

De Kann Alpha is een bijzonder toestel. Hoewel er een hele boom is van high-end DAP’s, neemt de Kann-familie van Astell&Kern toch nog een aparte positie in. Dankzij een krachtiger versterkerluik kunnen deze luxueuze apparaten ook bijzonder veeleisende hoofdtelefoons aan. Het is ook mogelijk om deze speler als bron te gebruiken binnen een hifi-muzieksysteem met speakers.

De Kann Alpha positioneert zich dus als een mediaspeler die alles aankan. Dat gaat ook op als het gaat om waar je muziek vandaan komt. Een brede ondersteuning van muziekformaten, inclusief hi-res PCM en DSD, wordt aangevuld met Bluetooth 5.0 (inclusief LDAC en aptX HD, voor een hoofdtelefoon) en WiFi. Je kunt natuurlijk ook gewoon muziekbestanden vanaf de ingebouwde opslag (of een geheugenkaart) afspelen. Keuzes genoeg!

INTERFACE

Zoals bij elk nieuw apparaat is het wel even wennen aan de Android-gebaseerde interface. Het feit dat de Kann Alpha een monofunctioneel muziekspelertje is, houdt de leercurve plat. Het helpt echt dat Astell&Kern de  geavanceerde instellingen afzondert van de zaken die je regelmatig wil gebruiken. Bij dagelijks gebruik zie je daardoor enkel de essentie en pas  op verzoek de complexere opties. De equalizer is daar een treffend voorbeeld van. Je krijgt geen lange lijst van reeds ingestelde filters, maar enkel de equalizer die jij zelf hebt gemaakt. Dat creëren kun je doen via een meerbands-equalizer met schuifregelaars, maar als je echt heel fijnmazig wil werken kun je in een geavanceerde modus op 20  frequenties ingrijpen met een eigen gain- en Q-setting (die laatste geeft  aan hoe breed in het frequentiebereik  de verandering ingrijpt: heel beperkt rond de gekozen frequentie of net heel breed).

CONCLUSIE

“Hoe kan zo’n compact apparaat zoveel rollen opnemen zonder in de problemen te komen?”, het is een vraag die we onszelf tijdens het testen regelmatig afvroegen. De Kann Alpha is een veelkunner in alle betekenissen van het woord. Naast de vele manieren om muziek af te spelen, leveren de dubbele DAC en het krachtige versterkergedeelte een hifi-waardige playback op alle koptelefoons. Ook de lastige.

De Astell & Kern Kann Alpha krijgt van HiFi.nl 4,5 van de 5 sterren

Lees hier de verdere in-depth review van HiFi.nl